Annons
X
Annons
X

Närproducerad barnmat kommer inte från Sverige

Semper marknadsför sin fruktpuré med att den är närproducerad, trots att frukten inte odlas i Sverige. Företaget tycker inte att de gjort något fel, eftersom frukten mosas och paketeras i Eslöv. Men enligt Konsumentverket är det vilseledande marknadsföring.

När Lennart Gustafsson skulle köpa fruktpuré till sin åtta månader gamla son tyckte han att Sempers produkter verkade vara det bästa alternativet, eftersom matburkarna marknadsfördes som ekologiska och närproducerade.

Han köpte hem en burk med mango- och bananpuré, men i efterhand fick texten på förpackningen honom att fundera.

– Det kändes helt förvirrat, banan- och mango kan väl knappast odlas i Eslöv?

Annons
X

Han tog kontakt med Semper som gav förklaringen att det är skillnad på närodlat och närproducerat. Eftersom frukten mosas och stoppas i en burk i Eslöv är den närproducerad. Hade frukten även odlats där hade den varit närodlad. Men Lennart Gustafsson tycker att ordvalet är vilseledande.

– Skillnaden blir uppenbar när dom förklarar det, men det är ändå märkligt att kalla något närproducerat om det kommer från andra sidan jorden.

Camilla Björk, informationschef, på Semper, säger att företagets intention aldrig varit att lura någon. Förra året gjorde de en satsning för att på ett tydligare sätt marknadsföra sina ekologiska och närproducerade produkter.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi är det enda barnmatsföretaget som producerar alla våra ekologiska produkter i Sverige och vi är stolta att vår bananpuré är ekologisk.

    Men Lennart Gustafsson är inte den enda konsument som hört av sig och frågat vad närproducerat egentligen betyder. Camilla Björk berättar att de flesta förfrågningarna kom i och med företagets kampanj förra året och hennes uppfattning är att alla kunder blivit nöjda med de svar de fått.

    Hon håller inte med om att företagets marknadsföring är vilseledande.

    – Vi tycker att vi har varit tydliga med att det är producerat i Sverige och inte närodlat.

    Men företagets marknadföring får inte godkänt av Konsumentverkets jurist, Mattias Grundström. Han säger att miljöaspekten är ett viktigt argument för många konsumenter och att det därför är viktigt att företag inte utnyttjar det. Han tycker att det är fel att använda ordet närproducerat, eftersom de flesta konsumenter förknippar begreppet med lokala råvaror.

    – Det viktiga är inte vad som sägs, utan hur det uppfattas. Tillsynsdomstolar utgår alltid från konsumentens uppfattning.

    Men även om frukten hade kommit från Sverige är det inte självklart att den borde benämnas närproducerad enligt Mattias Grundström.

    – Det är olämpligt att kalla en produkt det om råvarorna inte är lokala. Kommer råvarorna från Kiruna ska de inte inte marknadsföras som närproducerade i Stockholm

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X