Recension

MeanderbilderNärodlat måleri i fokus

Meander VIII, 2015.
Meander VIII, 2015. Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER/GALLERI RIIS STOCKHOLM
Under strecket
Publicerad
Flodbädd I, 2015, Itaipu, 2014-2015 och Meander VII, 2015.

Flodbädd I, 2015, Itaipu, 2014-2015 och Meander VII, 2015.

Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER/GALLERI RIIS STOCKHOLM
Annons

Andreas Erisson har gjort en relativt snabb konstnärskarriär. Han kanske inte är ett namn i nivå med Karin Mamma Andersson eller Klara Kristalova men med välsignelse av Moderna museet, som lät honom representera Sverige vid Venedigbiennalen 2011, och Bonniers konsthall, där han hade en separatutställning förra året, är han en ordentligt etablerad och i Stockholm ofta visad konstnär. Med priser därefter.

När han nu åter visas av Galleri Riis (senast var 2013) är det enbart med måleri. På tidigare utställningar har han även ställt ut foto, bronser, reliefer och textilier. Allt med naturen kring Kinnekulle, där han bor och verkar, som motivkrets.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons