Annons

Näringslivets agerande stärker inte varumärket Sverige

Svenska företags kritik mot Margot Wallström och uppsägningen av Saudiavtalet visar ännu en gång att kortsiktiga affärsintressen är överordnade företagens hållbarhetsutfästelser. Om Sverige ska uppfattas som en förebild när det gäller etik och demokrati krävs ett tydligare ställningstagande bland svenska företag. Det skriver professor Lin Lerpold.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Margot Wallström

Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 2

Lin Lerpold

Foto: Nicklas Gustavsson Bild 2 av 2

Margot Wallström

Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1
Margot Wallström
Margot Wallström Foto: Christine Olsson/TT

Oavsett politiska sympatier, affärsintressen eller religiösa övertygelser kan vi konstatera att Margot Wallströms uttalanden om Saudiarabiens kränkningar av mänskliga rättigheter inte är ogrundade. Det är fråga om en regim som systematiskt inskränker yttrandefriheten, kränker kvinnors rättigheter och förföljer homosexuella.

Annons
Annons
Annons