Så länge måste du dansa för att förbränna en snaps

Rör på dig mellan måltiderna – men överdriv inte sockerångesten. Det är näringsfysiolog Linda Bakkmans recept på en lyckad midsommar. Själva midsommarmaten är faktiskt mycket mer näringsrik än många kanske tror.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Vin och öl är att föredra framför sprit, menar Linda Bakkman. Men bäst är kanske att gå på något av de allt fler alkoholfria alternativen – och fokusera på aktiviteterna.

Vin och öl är att föredra framför sprit, menar Linda Bakkman. Men bäst är kanske att gå på något av de allt fler alkoholfria alternativen – och fokusera på aktiviteterna.

Foto: Shutterstock/IBL
Nyttig bit. Sill innehåller mycket omega 3, D-vitamin och selen. Sockerhalten i Näringsfysiologens läckra mojitosill kan varieras efter tycke och smak.

Nyttig bit. Sill innehåller mycket omega 3, D-vitamin och selen. Sockerhalten i Näringsfysiologens läckra mojitosill kan varieras efter tycke och smak.

Foto: Linda Bakkman
Jordgubbar och potatis är fantastiska livsmedel, menar Linda Bakkman: ”Jordgubbar är sprängfyllda med nyttoämnen. De är extremt rika på antioxidanter och folsyra.”

Jordgubbar och potatis är fantastiska livsmedel, menar Linda Bakkman: ”Jordgubbar är sprängfyllda med nyttoämnen. De är extremt rika på antioxidanter och folsyra.”

Foto: Shutterstock/IBL
Linda Bakkman varvar midsommarmaten med att dansa runt stången, paddla, leka och bada.

Linda Bakkman varvar midsommarmaten med att dansa runt stången, paddla, leka och bada.

Foto: Lars Pehrson
Annons

På midsommar ska fokus ligga vid ”traditionellt, festligt och gott”, tycker näringsfysiolog Linda Bakkman. Själv firar hon med sillunch vid vattnet, jordgubbar på picknickfilt vid midsommarstången och grillmiddag på kvällen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons