Annons

Näringsfysiologen: Detaljen skiljer elit från motionär

Rätt mat vid rätt tidpunkt förbättrar effekten av vår träning och får oss att orka mer. Två likvärdiga pass kan ge helt olika resultat beroende på vad vi äter, menar SvD:s näringsfysiolog Linda Bakkman. Här tipsar hon om hur vi kan maximera träningen med hjälp av kosten – och bjuder på två recept.

Under strecket
Publicerad
”Det är skillnad mellan att ’träna för att äta’ och att ’äta för att träna’”, säger Linda Bakkman.
”Det är skillnad mellan att ’träna för att äta’ och att ’äta för att träna’”, säger Linda Bakkman. Foto: Tomas Oneborg

Svenskarna är ett stillasittande folk, den genomsnittlige svensken sitter 9–10 timmar varje dag. Samtidigt toppar vi Europabarometern när det kommer till träning – 70 procent av svenskarna uppger att de tränar minst en gång i veckan.

”Det är skillnad mellan att ’träna för att äta’ och att ’äta för att träna’”, säger Linda Bakkman.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3
Foto: Bianca Brandon-Cox Bild 2 av 3
Foto: Bianca Brandon-Cox Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons