Annons

Nära relation – därför får influencers så stor makt

Ur influencern Michaela Fornis Instagramflöde.
Ur influencern Michaela Fornis Instagramflöde.

Allt fler drömmer om att tjäna pengar på att dela med sig av sitt liv i sociala kanaler. ”Influencers är inte som andra kändisar. De har en personlig relation till sina följare”, säger Carolina Stubb som forskar om influencers vid Åbo akademi.

Under strecket
Publicerad

Tänk dig att en vän rekommenderar en hudkräm. Samma dag ser du en stor annons för en annan hudkräm när du bläddrar i ett magasin. Vilken väljer du när du ska köpa en ny? Det är troligare att det blir hudkrämen som din vän har talat väl om än den du såg i annonsen. Det är grunden till att influencer marketing anses fungera så väl. Parasocial interaction, PSI, är ett begrepp som kortfattat innebär att följaren upplever sig ha en personlig kontakt med en influencer, trots att de inte känner varandra; influencern upplevs som en vän.

– Influencer marketing handlar i grunden om kommunikation från en vän till en annan. Det är den äldsta och mesta effektiva formen av marknadsföring som finns, säger Jonas Colliander, forskare inom marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. Men för att influencern ska uppfattas som en vän så måste hen sälja sitt liv och dela med sig av detaljer – annars formar man inte ett förhållande till personen.

Annons
Annons
Annons