X
Annons
X
Litteratur
Recension

Skäl Nära filmschablonen – men bästisarnas färd blir äkta

Premium

Vänskap, skuld och hämnd är teman i Emma Holms debutroman. Hon lägger sig nära roadmovieschabloner i en blinkning till manlig befrielsemytologi, men här finns en ton och känsla för avgörande detaljer som känns äkta.

Emma Holm (född 1988) skriver litteraturkritik för Dagens Nyheter. ”Skäl” är hennes debutroman.
Emma Holm (född 1988) skriver litteraturkritik för Dagens Nyheter. ”Skäl” är hennes debutroman. Foto: Jasmin Storch/Modernista

Två flickebarn växer upp i Södra stationsområdet, det är 1990-tal, det blir 2000-tal, barndomen sker samtidigt som deras Södermalm blir en symbol för hela Sveriges hipsterfiering. En ängsligt trendkänslig gentrifiering av allt som en gång kändes äkta. Men just Veras och Iris Södra stationskvarter har det blängts på lite nedlåtande ända sedan det byggdes i skiftet mellan 80- och 90-tal. Det blev postmodernt och pastellfärgat lite för sent, när det lekfulla och blaffiga redan hunnit bli omodernt.

Lite sådana är väl också Vera, Emma Holms jagberättare. En direkt produkt av Stockholms kulturmedelklass, men utan riktigt fotfäste vare sig på sin plats i samhällsstrukturen eller inuti sig själv. Hon har en mamma som översätter bruksanvisningar men drömmer om att skriva skönlitterärt, en pappa som jobbar med något, två bortvända föräldrar, ansiktslösa. Men vad som är viktigare är att hon har en bästa vän, Iris, som bor granne och går i samma klass. Hon som vågar mer, som utmanar, som stirrar omvärlden rakt i ögonen och inte räds, som har något trasigt i sig som gör henne hård och vass.

Emma Holm (född 1988) skriver litteraturkritik för Dagens Nyheter. ”Skäl” är hennes debutroman.

Foto: Jasmin Storch/Modernista Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X