När världen går i bitar

Entusiasmen över den stundande apokalypsen verkar vara stor, i alla fall i biomörkret. Nästa helg vankas det ny mastodontkatastrof i filmen 2012, men domedagsfilmen som genre är nästan lika gammal som filmkonsten.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Lily Morgan och John Cusack i 2012.

Lily Morgan och John Cusack i 2012.

Foto: COLUMBIA TRISTAR
Annons

Alla känner igen undergångsbilderna. Jordbävningar som förvandlar miljonstäder till gapande kratrar. Folkmassor i panik som fåfängt försöker fly undan en enorm meteorit. Stora, ruvande rymdskepp som riktar sina dödliga lasrar mot kända landmärken. Och efteråt – när en handfull överlevare irrar runt utan mål i ett sönderbränt och skövlat landskap.

En fördärvad jord är vardagsmat på bio, och ett idiotsäkert sätt att locka publik. När meteoritfilmerna Armageddon och Deep impact hade premiär 1998 spelade de gemensamt in 4,5 miljarder kronor. På 2000-talet har filmer som I am legend, Wall-E och dokumentären En obekväm sanning gjort succé på filmduken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons