Annons

Rune Hagberg, ”Nästan ingenting”När tomheten blir ett kraftcentrum

Rune Höglund beskrev det verk som nu ligger på Fullersta gårds golv så här: ”Nio sargade vita ark, 73 x 100 cm, först vikta två gånger, sedan uppvecklade, daterade från den 3 nov 1979 till den 29 aug 1983, lagda intill varandra utan fastställd ordning.”
Rune Höglund beskrev det verk som nu ligger på Fullersta gårds golv så här: ”Nio sargade vita ark, 73 x 100 cm, först vikta två gånger, sedan uppvecklade, daterade från den 3 nov 1979 till den 29 aug 1983, lagda intill varandra utan fastställd ordning.” Foto: Fullersta gård

Det finns konstnärskap som trots sitt lågmälda yttre ändå vibrerar av handlingar. Rune Hagberg (1924–2015) hör till de konstnärer vars verk kräver en aktiv blick för att man ska få syn på dem.

Under strecket
Publicerad

Rune Hagberg, ”Utan titel”, 1956. Tusch på papper.

Foto: Fullersta gård Bild 1 av 3

Rune Hagberg, ”Refuser”, 2008. Blandteknik.

Foto: Fullersta gård Bild 2 av 3

Rune Hagberg, ”Utan titel”, 1970. Limfärg, papper och trä.

Foto: Fullersta gård Bild 3 av 3

Hos Rune Hagberg är de tomma ytorna allt annat än tomma. Det enskilda penseldraget aldrig hamnat där eller tillkommit av en slump, hur expressivt eller spontanistiskt det än ser ut. I en zenbuddistisk anda gäller det att aktivt lyssna för att kunna höra tystnaden som finns där mitt i allt brus.

Det blir tydligt när ett fint urval teckningar, målningar och objekt som sträcker sig ändå från slutet av 1940- talet och in på 2000-talet visas på Fullersta gård. Majoriteten av de knappt trettio verken som visas i de mycket passande rummen med sina träpaneler och kakelugnar har lånats in från konstnärens familj.

Annons
Annons
Annons