Annons

Peter Schantz:När Stockholm byggde bort cyklisterna

Varför blev Köpenhamn en utpräglad cykelstad men inte Stockholm, trots att andelen cyklister var lika stor ännu vid 1900-talets mitt? Enligt en ny avhandling hade Stockholms stadsplanerare tidigt en stark tro på bilismen, som först på senare år börjat rubbas.

Uppdaterad
Publicerad
Stockholmscyklister på Hornstull på väg mot Liljeholmsbron, omkring 1950.
Stockholmscyklister på Hornstull på väg mot Liljeholmsbron, omkring 1950. Foto: SCANPIX

Häromåret skulle jag ta mig från Stockholms innerstad till Kista. Min vana trogen övervägde jag att cykla dit. Avståndet var inget problem. Men vilka vägval hade jag? Det naturliga vore att ta den snabbaste vägen, det vill säga Uppsalavägen, men på den får man inte cykla sedan länge. Alternativ två: att nyttja den cykelbana som väl i så fall borde gå intill samma väg. Men där finns ingen. Om jag till slut ändå hade funnit någon snirklande väg hade jag knappast mött särdeles många cyklister.

Stockholmscyklister på Hornstull på väg mot Liljeholmsbron, omkring 1950.

Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons