Annons

Gjorde varje ögonblick till ett slags konstverk

Katarina Norling avled den 20 april.
Katarina Norling avled den 20 april. Foto: Torbjörn Johansson och Jurek Holzer

Få svenska konstnärer tål att jämföras med Beuys, Duchamp, Warhol, Bourgeoise eller Strindberg. Katarina Norling gör det. Jan Åman minns en konstnär som såg livet, livskonsten, som det egentliga verket.

Under strecket
Publicerad

”Skrin innehållande varje dags möten med människor i korridoren målat i anställningsintervjurött” från 1997. Konstverket visades i konsthallen Kummelholmen vid en minnesceremoni för Katarina Norling.

Foto: Torbjörn Johansson Bild 1 av 1

Döden kan, inser jag med obönhörlig skärpa efter Katarina Norlings bortgång, verkligen ses som det slutgiltiga konstverket.

Marcel Duchamps kanske viktigaste meddelande till eftervärlden var att ett konstverk blir till först när det lämnat konstnärens ateljé och möter en publik. Först då finns en möjlighet att se vilka meningar det bär på – bortom men också genom konstnärens intentioner. Först där kan intentionerna få ett mottagande och därmed en betydelse.

Annons
Annons
Annons