Annons

Hans-Roland Johnsson:När Satan blev en feministisk förebild

För den som har velat revoltera mot patriarkala strukturer och kristen dygdetik har det genom historien legat nära till hands att ta parti för djävulen. En ny avhandling kartlägger den ”sataniska feminismen” som under 1800-talet lät sig inspireras av hin håle.

Uppdaterad
Publicerad
Theda Bara, ”the vamp”, gjorde några av filmhistoriens första femme fatale-roller.
Theda Bara, ”the vamp”, gjorde några av filmhistoriens första femme fatale-roller.

I Första Mosebok 3:1–23 berättas om hur Adam och Eva förvisas ut ur Edens lustgård efter det att ormen, som var ”listigare än alla andra markens djur”, övertalade Eva att mot Guds påbud äta ett äpple från kunskapens träd. Hon gav också ett äpple från trädet, ”ett ljuvligt träd eftersom man fick förstånd av det”, till Adam. På grund av Evas brott ska kvinnan föda ”med smärta”, mannen härska över henne och, enligt Paulus i hans första brev till Timotheos, ”hålla sig tyst och stilla”. Ormen beskrivs inte närmare i Bibeln men har av hävd förknippats med Satan, och uppfattningen om kvinnan som farlig fresterska och i förbindelse med Satan har upprepats många gånger genom århundradena. Exempelvis var kvinnan för kyrkofadern Tertullianus att likna vid en ”djävulens inkörsport”, och de kvinnor som från 1400-talet fram till slutet av 1600-talet anklagades för att vara häxor ansågs vanligtvis tillhöra djävulens följe.

Theda Bara, ”the vamp”, gjorde några av filmhistoriens första femme fatale-roller.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons