Annons

Kristoffer Leandoer:När Rimbaud gick till attack mot blommorna

Rimbauds parodi på den äldre generationens pastorala herdediktning har länge tagits som intäkt för den unge poetens rebelliskhet. Men ”Vad poeten får höra när det blir tal om blommor” kan lika gärna läsas som en hyllning, menar Jesper Svenbro i sin nyutkomna översättning.

Under strecket
Publicerad
Arthur Rimbaud (1854–1891) som gatukonst i Paris, efter Étienne Carjats fotografi från 1871.
Arthur Rimbaud (1854–1891) som gatukonst i Paris, efter Étienne Carjats fotografi från 1871. Foto: IBL

Refuseringar glöms sällan eller aldrig av mottagaren. Jag vet annars vettiga människor som kan citera decenniegamla refuseringsbrev ur minnet. Den som refuserar någon minns det däremot sällan, relationen är maximalt asymmetrisk – hundraprocentig känslo­mässig investering från ena parten, från den andra i bästa fall välvillig svalka.

Arthur Rimbaud (1854–1891) som gatukonst i Paris, efter Étienne Carjats fotografi från 1871.

Foto: IBL Bild 1 av 3

Jesper Svenbro är poet, litteraturforskare och ledamot av Svenska Akademien.

Foto: Nadja Hallström Bild 2 av 3

Rimbaud, tecknad av Paul Verlaine 1875.

Foto: IBL Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons