Annons

Sara Kristoffersson: När reklam blev den piggaste konstformen

Reklambranschen har kanske aldrig varit så fantasifull som under de första decennierna efter andra världskriget. Tre nya böcker skildrar denna kreativa revolution som utgick från New York, iscensatt av verklighetens ”Mad men”.

Uppdaterad
Publicerad
Jon Hamm som Don Draper i ”Mad men”.
Jon Hamm som Don Draper i ”Mad men”. Foto: AMC/AP

Det är många som fängslas av tv-serien ”Mad men”, som utspelar sig på en reklambyrå i New York under 1950- och 60-talet. Men bland alla cocktails, svårartade äktenskapsproblem och intriger missar man lätt att berättelsen speglar ett stycke reklamhistoria. Och inte vilken historia som helst, utan den så kallade kreativa revolutionen: en epok då reklam förändrades på ett banbrytande sätt med helt nya synsätt och grepp. Det är också en hälsning från en omvälvande period med förhoppningar om en behagligare framtid där konsumtion betraktades som vägen till lycka och status.

Jon Hamm som Don Draper i ”Mad men”.

Foto: AMC/AP Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons