Annons

Simryn Gill, ”Världen öppnar sig”När naturen tar över – Gill visar skönheten i förfallet

Simryn Gill, ”Scale or Sasha and the Tree”, 2004, 2013.
Simryn Gill, ”Scale or Sasha and the Tree”, 2004, 2013. Foto: Simryn Gill/Lunds konsthall

Ett överväxt och obebott spekulationsbygge, ett hus uppslukat av termiter. Naturen återtar långsamt det som människan skapat i singaporeanska Simryn Gills konst, som nu för första gången i Norden visas i större format.

Under strecket
Publicerad

Simryn Gill, ”Naga Doodles”, 2017

Foto: Simryn Gill/Lunds konsthallBild 1 av 2

Simryn Gill, ”Windows”, 2011-17.

Foto: Helene Toresdotter/Lunds konsthallBild 2 av 2

Jag kan riktigt känna hur pulsen går ner och andetagen blir djupare inne på Lunds konsthall. Simryn Gill (född 1959) är en efterfrågad konstnär, som har ställt ut i många tunga internationella sammanhang och på de stora museerna. Hennes konst är dock allt annat än prestigefull. Istället är den lågmäld och skapad i nära samklang med platsen där hon befinner sig. Simryn Gill är född i Singapore och bosatt i Malaysia. Hon har även bott och arbetat i Australien. Detta är hennes första större utställning i Norden.

En serie slingrande tecken på pappersark visar sig vara avtryck av ormar. Under bilfärder i Malaysia har Simryn Gill hittat ormar som dödats när de har körts över av fordon. Hon har tagit hand om ormarna, gnidit in dem med trycksvärta och förevigat dem genom att krama ett papper runt dem. På de tunna rispappersarken, som nålats upp väggarna så att de fladdrar vid minsta vinddrag, blir avtrycken till ett slags magiska skrivtecken. Serien har fått namnet ”Naga Doodles” (2017). Naga är sanskrit för kobra, även för mytiska gudomar. På malajiska betyder ordet drake och enligt konstnären ryms det mytiska, heliga och zoologiska inom ordet.

Annons
Annons
Annons