Guy Dammann:När musiken blir ett tortyrinstrument

Guy Dammann
Liv Ullmann och Ingrid Bergman i Ingmar Bergmans film ”Höstsonaten” i en scen där musikens mörkare sidor blir synliga. Nästa vecka får en operaversion av ”Höstsonaten”, skriven av den finske tonsättaren Sebastian Fagerlund, premiär i Helsingfors. Huvudrollen i denna opera har Anne Sofie von Otter.
Liv Ullmann och Ingrid Bergman i Ingmar Bergmans film ”Höstsonaten” i en scen där musikens mörkare sidor blir synliga. Nästa vecka får en operaversion av ”Höstsonaten”, skriven av den finske tonsättaren Sebastian Fagerlund, premiär i Helsingfors. Huvudrollen i denna opera har Anne Sofie von Otter. Foto: Mary Evans/IBL

Nyttan med musik får mycket uppmärksamhet. Mer sällan talar vi om musikens mörkare sidor. Men kanske lyfts de fram i en nyskriven opera som får premiär i Helsingfors nästa vecka.

Under strecket
Publicerad
Annons

Jag ramlade på Operan för ett tag sedan. Min dotter och jag gick in i hörsalen för att hinna njuta av den majestätiska interiören. Med blicken riktad uppåt, gestikulerade jag mot taket där det glittrade om kristallkronor och änglar. På så vis missade jag ett steg, stukade foten, och föll bakåt så att huvudet slog emot en dörr. I stället för glittrande änglar mot blå himmel fick min dotter se på hur hennes pappa fäktade som en uppochnedvänd skalbagge mot det mörka golvet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons