X
Annons
X
Recension

Mademoiselle Paradis När Maria Theresia återfår synen tappar hon talangen

I utsökt kostym och scenografi berättar "Mademoiselle Paradis" den fantastiska historien om Maria Theresia Paradis som genom en okonventionell behandling åter lär sig att se.

Maria Dragus gestaltning av den blinda Maria Theresia ger filmen ”Mademoiselle Paradis” mening. Foto: Christian Schulz/Edge Entertainment
Läs mer om Veckans biofilmer

En ett par minuter lång närbild på ett ansikte inleder filmen. Inför Wiens sena 1700-talsadel framför huvudpersonen Maria Theresia von Paradis, synskadad sedan unga år, ett vackert stycke vid flygeln, samtidigt som hon trevar med ögonen, gapar med munnen och vaggar med kroppen. Lidelse eller lidande? Framträdandet bär på all den dubbelhet som är filmens centrum, det vackra mot det vanskapta, det medfödda mot det inlärda. 

Åhörarna i salongen verkar någorlunda överens om föreställningen, huvudpersonen är en sällsam begåvning, ändå är det synd om henne. Någon tillstår att en annan pianist spelar bättre men möts med repliken att denna pianist, olikt Maria, inte är blind.

Maria Dragus gestaltning av den blinda Maria Theresia ger filmen ”Mademoiselle Paradis” mening.

Foto: Christian Schulz/Edge Entertainment Bild 1 av 3
Foto: Christian Schulz/Edge Entertainment Bild 2 av 3
Foto: Christian Schulz/Edge Entertainment Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X