Annons
X
Annons
X

När Lidingö fick en ny pulsåder

1971 kostade en liter bensin 94 öre – motsvarande sex kronor och 40 öre i dagens penningvärde. Priset hade alltså ännu inte krupit över en krona litern. 

Backspegeln
Tisdagen 3 augusti 1971 invigdes Lidingöbron.
Tisdagen 3 augusti 1971 invigdes Lidingöbron. Foto: Leif Jansson

Men bara två år senare kom oljekrisen med full kraft. Under hela 1970-talet fortsatte priset att stiga och tio år senare hade kostnaderna för en liter bensin tredubblats.

1971 beräknades bron trafikeras av 50 000 fordon per dygn bara inom
något år.

Men det hade man ingen aning om tisdagen den 3 augusti då de allra första bilarna för första gången fick köra på den 997 meter långa Lidingöbron. Det var en dallrande het sensommardag med gassande sol när trafiken för första gången släpptes på – men bara i ett körfält. Äntligen skulle Lidingöborna få en ny modern bro – med sex filer – eftersom biltrafiken började bli för mycket för den gamla bron intill. På 1950-­talet hade det börjat byggas flerfamiljshus på allvar på Lidingö och allt fler behövde ta sig från den forna jordbruksön och in till storstaden Stockholm. 1971 beräknades bron trafikeras av 50  000 fordon per dygn bara inom något år. Men under tiden fram till brons högtidliga öppnande några månader senare fick pendlarna snällt samsas om utrymmet. 

Annons
X

Ur högtalarna strömmar kanske årets svensktoppsfavorit ”Är det konstigt att man längtar bort nån gång” av Lena Andersson.

Stolt visar bilparaden att det minsann inte krävs fyrhjulsdrift för att ta sig in till stan – tvärt­emot vad dagens lidingöbor tycks tro att döma av alla flotta stadsjeepar som trafikerar samma sträcka år 2017. I stället är det folkabubblor, oplar, en och annan Volvo 140 och hantverkarbilar i form av duetter och folkabussar som rullar i maklig takt.

S-märke och takräcke på en några år gammal VW vittnar om att bilen varit utomlands – kanske besökte ägaren något grannland under sommarsemestern. I handskfacket vilar kanske ett tummat exemplar av KAK: bilatlas och i bakrutan en orörd förstaförbandskudde. Ur högtalarna strömmar kanske årets svensktoppsfavorit ”Är det konstigt att man längtar bort nån gång” av Lena Andersson. I askkoppen ligger kanske en cigarett och pyr samtidigt som motorljud och doften av nylagd asfalt letar sig in genom det nervevade fönstret. Nej, det är inte konstigt att man längtar bort nån gång. Men allt var inte bättre förr. Då som nu verkar sommarens vägarbeten alltid stå still. Eller så har jobbarna bara tagit en paus för att njuta av resultatet av tre års brobyggande.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    Annons
    X

    Tisdagen 3 augusti 1971 invigdes Lidingöbron.

    Foto: Leif Jansson Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X