Annons

Bengt af Klintberg:När konstarterna började leka med varandra

På 1960-talet kom förlaget Something Else Press att bli en av sin tids mest spännande utgivare av experimentell konst, poesi och musik. En ny bok om förlaget och dess grundare Dick Higgins är en guldgruva för den som vill förstå hur happenings, Fluxus och intermedialitet förnyade konstscenen.

Under strecket
Publicerad

Dick Higgins framför performace-numret ”Danger music #2” på en Fluxus-festival i Wiesbaden, Tyskland, 1962.

Foto: Hartmut Rekort Bild 1 av 1

Dick Higgins framför performace-numret ”Danger music #2” på en Fluxus-festival i Wiesbaden, Tyskland, 1962.

Foto: Hartmut Rekort Bild 1 av 1
Dick Higgins framför performace-numret ”Danger music #2” på en Fluxus-festival i Wiesbaden, Tyskland, 1962.
Dick Higgins framför performace-numret ”Danger music #2” på en Fluxus-festival i Wiesbaden, Tyskland, 1962. Foto: Hartmut Rekort

Det har snart gått 50 år sedan namnet Fluxus för första gången dök upp i konstnärliga kretsar. Fluxus var ett internationellt nätverk av konstnärer och tonsättare som stod för en ny mentalitet, både experimentell och lekfull. Bland de sedermera mest kända konstnärerna i nätverket fanns Yoko Ono och Joseph Beuys. Till lärofäderna hörde Marcel Duchamp och John Cage.

Annons
Annons
Annons