Recension

Drevet går. Om mediernas hetsjaktNär jägaren själv blir jagad

Under strecket
Publicerad
Annons

Bilden som frammanas av ordet drev är verkningsfull; ett ensamt och hetsat villebråd som förföljs av en obarmhärtigt jagande massa. I Anders Pihlblads bok ”Drevet går. Om mediernas hetsjakt” vittnar flera av de intervjuade, liksom författaren själv, om att det är precis så det känns. Bakgrunden till boken är förstås bilden på författaren, till vardags politisk reporter på TV4, och Ulrika Schenström, Reinfeldts dåvarande statssekreterare, som snabbt blev brännhett nyhetsstoff. Deras gemensamma middag, med vin och kindpuss, ledde i slutändan till Schenströms avgång och till att Pihlblad fick uppleva ett mediedrev i rollen som villebråd i stället för jägare.

Boken innehåller Pihlblads egen berättelse liksom ett antal intervjuer med andra svenskar som varit utsatta för mediedrev. Dessutom resonerar författaren, med hjälp av intervjuade medieforskare, kring drevet som företeelse och vad som får ”vanlig” journalistik att övergå i nyhetsbevakning som ibland passerar etiska gränser. Någonstans är frågan förstås besläktad med människans kollektiva beteende i stort, och varför man som en del av en grupp gör saker som man kanske hade undvikit att göra som ensam individ.

Annons
Annons
Annons