X
Annons
X
Reportage

När hela Stockholm klev in i konstens sköte

Ett utopiskt kulturhus beläget mellan benen på en färggrann jättekvinna. Moderna museets "Hon – en katedral" var både provokation och publiksuccé. En ny bok berättar historien om utställningen – och om den svenska maktelit som gjorde den möjlig.

”Hon”. Foto: Hans Hammarsköld
Läs mer om SvD:s kulturmagasin

För ganska exakt 50 år sedan, den 4 september 1966, stängdes utställningen ”Hon – en katedral”. Under tre sommarmånader hade den varit en omtalad publik- och kritikersuccé, även internationellt. I efterhand kom utställningen att betraktas som epokgörande, en av Moderna museets mest betydelsefulla någonsin. Den var både gigantisk installation och upplevelsekonst innan begreppen blivit gångbara

Många har minnen av att kliva mellan den färgglatt bemålade gravida 25 meter långa jättekvinnans särade ben och in genom hennes sköte. I innanmätet mötte publiken på en och samma gång ett veritabelt Lustiga huset och ett utopiskt kulturhus med filmvisning, konstutställning, läskedrycksautomat med bland barnen populär flaskkross, mjölkbar och rutschkana som fungerade som utgång. Genom alltsammans klingade musik av Bach.

”Hon”.

Foto: Hans Hammarsköld Bild 1 av 6

”Hon”.

Foto: Hans Hammarsköld Bild 2 av 6

Niki de Saint och Pontus Hultén. Niki de Saint Phalle är aktuell med den stora utställningen från Grand Palais i Paris som turnerar i Norden och nu kommit till Helsingfors Konsthall i Finland där den visas till och med 20 november.

Foto: Hans Hammarskiöld Bild 3 av 6

Pontus Hultén.

Foto: Lennart Olson/Hallands konstmuseum Bild 4 av 6
Foto: Hans Hammarskiöld Bild 5 av 6
Foto: Hans Hammarskiöld Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X