X
Annons
X

Lena Kåreland: När franska kultureliten badade vid Normandie

Porte d’Aval vid Étretat, målning av Claude Monet från 1885.  
Porte d’Aval vid Étretat, målning av Claude Monet från 1885.  

En rad kända konstnärer lockades under senare delen av 1800-talet till Normandies kust, där bland annat Étretat utvecklats till en badort med speciell dragningskraft. Stranden och dess 70 meter höga kalkstensklippa och med de naturligt bildade valven Porte d’Aval, Porte d’Amont och Porte Manneporte var tacksamma motiv för samtidens konstnärer, till exempel Eugène Boudin, Gustave Courbet och Claude Monet. Författaren Guy de Maupassant tillbringade på 1850-talet en stor del av sin barndom i Étretat, och senare uppförde han där en villa som blev centrum för storslagna fester. Ämnet för en av hans noveller, "L’Anglais d’Étretat", skildrar hur den engelske poeten Charles Swinburne, fysiskt bräcklig och en stor konsument av alkohol, räddades av Maupassant från att drunkna utanför Étretats kust. Dåtidens kände operasångare Jean-Baptise Faure, tillika en stor konstsamlare, bodde också här och sågs ofta vandra längs stränderna. Édouard Manet gjorde 1877 ett välkänt porträtt av Faure i rollen som Hamlet i operan med musik av Ambroise Thomas. 

Porte d’Aval vid Étretat, målning av Claude Monet från 1885.  

Bild 1 av 3

Patrick Grainville.

Foto: Bbecause/Wikimedia Bild 2 av 3

Klipporna vid Étretats kust enligt Claude Monet (till vänster) respektive Gustave Courbet.

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X