”I lady Barclays salong”När fint fotografi skulle se ut som måleri

John Hertzberg, ”Utan titel”, 1903
John Hertzberg, ”Utan titel”, 1903 Foto: Moderna museet

Kring 1900 dominerades konstnärligt fotografi av piktorialismen, en stilriktning påverkad av samtidens konst. Fotograferna eftersträvade målerisk oskärpa och experimenterade med exotiska fotokemiska processer. Moderna museet låter bildromantiken blomma.

Under strecket
Publicerad
Henry B Goodwin, ”Lady Barclay”, 1921.

Henry B Goodwin, ”Lady Barclay”, 1921.

Foto: Moderna museet
Henry B Goodwin, ”Bragevägen, Stockholms vackraste gata”, 1917.

Henry B Goodwin, ”Bragevägen, Stockholms vackraste gata”, 1917.

Foto: Prallan Allsten/Moderna museet
Olof Sager-Nelson, ”Flickhuvud II”,  olja på duk.

Olof Sager-Nelson, ”Flickhuvud II”, olja på duk.

Foto: Nationalmuseum
Uno Falkengren, ”porträtt av okänd ung man”, Berlin, 1925.

Uno Falkengren, ”porträtt av okänd ung man”, Berlin, 1925.

Foto: Moderna museet
Annons

Lady Sarita Enriqueta Barclay var hustru till en engelsk diplomat och bodde i Stockholm strax efter första världskrigets slut. Omkring 1921 blev hon porträtterad i ett enastående suggestivt fotografi av Henry B Goodwin, epokens mest efterfrågade societetsfotograf och inflytelserik fotokonstnär.

Man vet inte mycket om lady Barclays liv, men det är inte orimligt att anta att hon deltog i Stockholms sällskapsliv med representation, kulturevenemang och salonger. Kring detta har curator Anna Tellgren med viss fantasi spunnit ett tema som kretsar kring sekelskiftets dominerande stil inom konstnärligt fotografi, piktorialismen, rikligt representerad i Moderna museets samlingar. Utställningen, en vacker sommarbukett på hög estetisk nivå, är tryfferad med måleri från samma tid inlånat från Nationalmuseum.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons