Annons

När finankrisen rasar haussas kosmetikan

GENÈVE Finanserna krisar, tillväxten viker och varselvågen svallar. Då tar vi ett fastare grepp om plånboken utom när det gäller en sak: smink, hudkrämer och toalettartiklar. Kosmetikaförsäljningen ökar rentav i dåliga ekonomiska tider.

Publicerad
Kosmetikaförsäljningen ökar ofta i dåliga ekonomiska tider.
Kosmetikaförsäljningen ökar ofta i dåliga ekonomiska tider.

Detta omvända samband mellan lågkonjunktur och kosmetikakommers har till och med ett namn: ”The Lipstick Index”. Det är en ekonomisk indikator som knappast återfinns i mikroekonomiska kursböcker, men som i princip betyder att när börserna dyker så boomar mascaran. Det kan också användas tvärtom som mått på den allmänna ekonomiska hälsan: när sminket storsäljer går det ofta knaggligt för ekonomin.

Kosmetikaförsäljningen ökar ofta i dåliga ekonomiska tider.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons