X
Annons
X
Krönika

Anders Melldén: När etikettscensuren slår till på vinerna

Är på lansering av ett nytt whiskysamarbete. Den vackra, greppvänliga korken pryds av stilistiska M runt om. Att ett av dem står för destilleriets namn är ingen överraskning, men ett av dem var enligt designern tänkt att stå för ordet ”Moder”, något man snabbt drog tillbaka från destilleriets håll. För säkerhets skull. Att koppla sprit till moderskap kunde lätt bli ett problem för svensk alkohollag.

För några månader sedan besökte jag ett av Sveriges minsta mikrobryggerier. Ett öl pryddes av en målad bild av den lokala veteranjärnvägens lok med lokförare och allt. Men så fanns också en annan version av etiketten, utan någon som styr loket. "Alkohol får inte förknippas med framförande av fordon, så vi fick ta bort lokföraren", förklarade bryggaren.

Riktigt kontroversiellt blir det när etiketten visar något naket.

Annons
X

Exemplen är flera, där en alkoholdrycks etikett behövt modifieras för att få plats på den svenska marknaden. En modern klassiker är baroloproducenten Renato Rattis Nebbiolo d'Alba Ochetti som pryds av en historisk Albaförsvarare med gevär under armen. Soldaten avväpnades inför lanseringen på Systembolaget och fick istället hålla en vandringsstav – unikt för den svenska marknaden. Champagnehuset Bollinger har också stött på patrull när de försökt lansera Bond-champagne med vapen på etiketten.

Riktigt kontroversiellt blir det när etiketten visar något naket. I ölvärlden finns det flera exempel på bryggare som gärna vill ha naket på etiketten, och bland vinerna finns etiketter som både anspelar direkt på sex, och de som mer "konstnärligt" avbildar nakna kroppar. Sistnämnda syns ofta på så kallade naturviner och steget mellan natur och naturist känns kanske inte så långt, men ska de upp på Systembolagets hyllor måste de klä på sig.

Enligt Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av alkoholdrycker ska all marknadsföring av alkohol i Sverige "kännetecknas av särskild måttfullhet" och inte anknyta till situationer "där det enligt vedertagen uppfattning inte bör förekomma alkoholkonsumtion, till exempel vid arbete, trafik eller sport". Marknadsföringen får heller inte ge intryck av att alkoholkonsumtion ökar "social eller sexuell framgång", eller "löser problem som ensamhet eller tristess". Bland annat.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är alltså dessa riktlinjer som Systembolaget måste rätta sig efter när produkter köps in och säljs. En vanlig missuppfattning är att Systembolaget skulle ha egna regler. Så är alltså inte fallet, däremot garderar man sig genom att på förhand stoppa tveksamma etiketter. Något som en leverantör förstås kan pröva. Det är det dock inte så många som orkar eller vågar när David slåss mot Goliat. Bättre då att avväpna, klä på eller helt enkelt låta loket stå stilla.

    Är detta ett problem då? Nej, kanske inte. Men censur och gränsdragning bör alltid diskuteras, inte minst nu i valtider. Vem vet vilka symboler och motiv som kan bli föremål för censur framöver?

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X