Recension

In MemeryNär datorkonsten var rebellisk

Psykedeliskt. Sture Johannesson har varit först med det mesta och ändå hamnat i periferin. Med utställningen på Index tar hans konst ett stort steg mot centrum.

Under strecket
Publicerad
”Computer paragraph”, 1971, offsetlitografi av en datorgenerad teckning. Programmerad av Sten Kallin.
Till höger: ”Revolution means revolutionary consiousness!”, utställningsaffisch för Lunds konsthall 1969.

”Computer paragraph”, 1971, offsetlitografi av en datorgenerad teckning. Programmerad av Sten Kallin. Till höger: ”Revolution means revolutionary consiousness!”, utställningsaffisch för Lunds konsthall 1969.

Foto: STURE JOHANNESSON.
Annons

Under sextiotalet blev konstnären Sture Johannesson känd för sina psykedeliska affischer, och i början av sjuttiotalet hör han till pionjärerna som börjar utforska datorn som konstnärligt medium. Efter att under flera decennier ha verkat vid sidan av konstetablissemanget, har intresset för hans konst börjat växa. Just nu är han aktuell med separatutställningen ”In Memery” på Index, och medverkar även i grupputställningen ”Samhället utan egenskaper” på Tensta konsthall.

Vad har Johannessons sena sextiotals- och tidiga sjuttiotalskonst gemensamt? Hur förhåller de sig till varandra? Och vad berättar de om hans konstnärskap?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons