X
Annons
X
Recension

Rhymes of pleasure Naken samvaro ger 60-talsvibbar

Premium

Den grekiska koreografen Nefeli Oikonomou klär av kroppen och låter rösten ljuda och ropa i ett verk under festivalen "Rhymes" på Weld i Stockholm. SvD:s Anna Ångström besöker ett inre landskap.

Aleksandar Georgiev, Mira Mutka och Nefeli Oikonomou i ”Rhymes of pleasure” under minfestivalen på Weld i Stockholm.
Aleksandar Georgiev, Mira Mutka och Nefeli Oikonomou i ”Rhymes of pleasure” under minfestivalen på Weld i Stockholm. Foto: Fredrik Wåhlstedt

Den sexuella revolutionen är inte över – det finns fortfarande plats för utopier, drömmen om en queer värld som omprövar och omfamnar nya sätt att förhålla sig till den egna kroppen och dess omgivning. Man skulle kunna formulera sig med den franska författaren och feministen Hélène Cixous: Det förflutna får inte längre forma framtiden. Konsten kan bli en väg ut ur det fängelse vi inte ens är medvetna om att vi befinner oss i.

Ny blick, nya perspektiv – har vi hört det förut? Det är inte utan att man får lite 1960-talsvibbar inför "Rhymes of pleasure", ett verk som ingår i Welds sexdagarsfestival kallad "Rhymes" (t o m 10 juni). Här samlar den grekiska konstnären Nefeli Oikonomou – som har en färsk master i koreografi vid Dans- och cirkushögskolan – en rad medarbetare som i olika former får reflektera över "en queer förståelse av poesi inom performancekonst" och "den poetiska kroppen".

Aleksandar Georgiev, Mira Mutka och Nefeli Oikonomou i ”Rhymes of pleasure” under minfestivalen på Weld i Stockholm.

Foto: Fredrik Wåhlstedt Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X