X
Annons
X

”Naivt tro att marknaden räddar journalistiken”

Medierna och journalistiken bör inte betraktas som aktörer på vilken marknad som helst. Istället krävs en diskussion om hur den professionella, kritiska journalistiken ska kunna stödjas och överleva de digitala utmaningarna. Det skriver tre medieforskare gemensamt.

Kungsbrohuset, även kallat Schibstedhuset som bland andra hyser Aftonbladet, Svenska dagbladet, Blocket och Lendo.
Kungsbrohuset, även kallat Schibstedhuset som bland andra hyser Aftonbladet, Svenska dagbladet, Blocket och Lendo. Foto: Lars Pehrson

I loppet av kort tid har vi fått flera utspel om svensk mediepolitik. Nyligen presenterade en lobbygrupp av kommersiella medieaktörer – under täckmanteln "Public service-kommissionen" – en rad förslag. Kärnan är mindre pengar till SVT, SR och UR och mer subsidiering av medier och koncerner i privat sektor. Några veckor tidigare översände den offentliga Medieutredningen en promemoria till Kulturdepartementet om de offentlig finansierade medierna med "frågeställningar som bör utredas". Intressant nog har de två utredningarna flera gemensamma perspektiv.

Kungsbrohuset, även kallat Schibstedhuset som bland andra hyser Aftonbladet, Svenska dagbladet, Blocket och Lendo.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X