Recension

Det mest förbjudnaNågot förbjudet att se fram emot i påsk

Cilla Thorell som Kerstin Thorvall David Rangborg som Svenne i tv-serien ”Det mest förbjudna”.
Cilla Thorell som Kerstin Thorvall David Rangborg som Svenne i tv-serien ”Det mest förbjudna”. Foto: SVT

Cilla Thorell är magnifik i rollen som Kerstin Thorvall. Det finns inte en död minut i ”Det mest förbjudna”, skriver SvD:s Jeanette Gentele om tv-serien som får premiär på långfredagen.

”Stygg dotter, otrogen hustru, dålig mor, motvillig farmor”. Kerstin Thorvall visste var hon skulle slå för att det skulle göra som ondast. I SVT:s presentation av ”Det mest förbjudna” står att hon aldrig bad om ursäkt för sitt beteende, men det är precis vad hon gör hela tiden. Ordet ”förlåt” sägs och skrivs på lappar till de äkta männen, till sönerna, till mamman om och om igen under seriens gång, men hon kan inte stå emot sin frihetslängtan och lust att göra tvärtemot det förväntade. Resultatet är, skulle man kunna parafrasera, anklagande mamma, förbannade makar och ledsna barn. Hennes enda försvar är att det är hon som drar in pengarna till hushållet, för arbeta gjorde hon alltid, hur illa det än stod till i hennes liv.

Det är också dessa motsättningar som gör henne så unik och provocerande. Kerstin Thorvall drömde aldrig om att vara en förebild, hon ville visa hur livet som kvinna såg ut med alla sina motsägelser. Och det är vad regissören Tova Magnusson fokuserar på i sin säkra och känsliga regi. Cilla Thorell är inte mindre än magnifik i rollen. Det är en sann glädje att se hennes gestaltning av hur den allt annat än lätta Kerstin Thorvall utvecklas från osäker ung konstnärshustru till självständig illustratör och författare samtidigt som de inre demonerna växer sig allt starkare.