Nabil Maleh revolutionerade den syriska filmen

Nabil Maleh.
Nabil Maleh. Foto: The Graduate Center
Under strecket
Publicerad
Annons

När han talade om den politiska aspekten av sin konst hände det att den syriske filmskaparen, poeten och konstnären Nabil Maleh nämnde ett minne från barndomen. Som sjuåring hade han konfronterat en soldat vid en lekplats reserverad för militärens barn. Slaget som följde, menade Maleh, ekade under resten av hans liv.

Så kom Nabil Malehs filmer ofta att handla just om den svages kamp mot överheten, med udden ständigt riktad mot politiskt förtryck. Sin första långfilm producerade han i början av 1970-talet efter studier vid Prags filmskola. Filmen "al-Fahd" ("Leoparden") var nydanande ur såväl teknisk som politisk synvinkel. Berättelsen, om en ensam mans kamp mot lokala myndigheter i ett syriskt 40-tal, bar på ett revolutionärt budskap och visade bland annat, för vad som sägs vara första gången på arabisk film, en delvis avklädd kvinna. "Vi upptäckte politiken genom den nakna kroppen", sammanfattade Charif Kiwan, talesperson för en regimkritisk filmskapargrupp, filmens betydelse i ett samtal med The New York Times nyligen.

Annons
Annons
Annons