X
Annons
X
Debatt

”Nå, hur ska vi ha det? Ska vi lära unga att läsa fakta?”

Ska all information skrivas om till fakta-fiktionhybrider så att det inte blir för tråkigt att läsa?

När Lars Melin i en debattartikel menade att det är viktigare att unga lär sig läsa fakta än romaner, reagerade en grupp företagsekonomer på hans sätt att placera fakta och fiktion i varsin ringhörna. Här svarar Lars Melin.

undefined
Foto: Seth Wenig/TT

Min debattartikel "Sluta tjata om romaner – faktatexter kan bryta Pisa-förbannelsen" den 27 juli i SvD uppskattades inte av en grupp företagsekonomer som i ett svar den 3 augusti menar att "Det är genom fiktion som fakta får liv och mening". De ogillar mitt "hierarkibyggande" där jag sätter fakta före fiktion, och de ogillar en dikotomi där fakta och fiktion står i varsin ringhörna. De förordnar en korsbefruktning av de båda textslagen på lika villkor.

Foto: Seth Wenig/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X