Annons

Mytravel skrotar Spies i Sverige

Under strecket
Publicerad

Resekoncernen Mytravel plockar bort ett av den svenska resebranschens mest välkända varumärken. Det är charterarrangören Spies som avvecklas efter förluster. För ett år sedan gjordes ett sista försök att renodla Spies som charterns lågprismärke: Maten på flyget, transfern, reseledningen etcetera skalades bort och i stället sattes riktigt låga grundpriser. Men man trodde sig också kunna spara bort den viktiga sistaminutenannonseringen. - På rådande resemarknad har så många sålt till så låga priser att Spieskonceptet inte fungerat, konstaterar nu Eivor Andersson, nytillträdd chef för Mytravel Sverige. Under året uppges Spiesresenärerna ha sjunkit från cirka 50 000 till drygt 35 000, volymer som trots Mytravelkoncernens gemensamma flighter inte räcker för att bära Spies separata marknadsföring och reseprogram. Den sista svenska Spiesflighten lyfter därmed den 30 september, i Danmark blir dock varumärket kvar. Spies köptes över till Mytravel (dåvarande SLG som även har varumärken som Ving och Always) i mitten av 1990-talet efter att den unga änkan Janni Spies under tio år kört Spieskoncernen i botten. Hennes man, grundaren Simon Spies, omtalades redan på 1950-talet som grisfestens uppfinnare. Johan Hellekant

Annons
Annons
Annons