Annons
X
Annons
X

Mytiska Jaguar fyller 80 år

Från flärdfullt bruksfordon till snabb sportkärra och lyxigt premiumekipage. Jaguar är en klassisk och komfortabel engelsman med stil och finess. Nu fyller det mytiska märket 80 år. Klicka dig vidare för att läsa om jaguars historia – och se bilder från jubilarens 80 år på vägarna.
Källor: Jaguarheritage.com samt Wikipedia.

Annons
X
Foto: JAGUAR/PRESSARKIV. Bild 1 av 1

Bild 2 av 8

Foto: JAGUAR/PRESSARKIV.

** Jaguar Heritage SS 100 från 1936. ** Föregångaren i SS-serien var visserligen snygg, men saknade kvalitéer matchade utsidan. Till uppföljaren hade motorn förbättrats avsevärt och SS 100 kunde göra 151 km/h. SS står för Swallow Sidecar, vilket också var ursprungsnamnet på jaguar när märket bildades 1922. Under andra världskriget bytte bolaget namn till Jaguar, eftersom initialerna SS inte riktigt var gångbara vid den tiden.

Annons
X
Annons
X
Foto: JAGUAR/PRESSARKIV. Bild 1 av 1

Bild 3 av 8

Foto: JAGUAR/PRESSARKIV.

** Jaguar XK 120 från 1958. ** Den här ”jaggan” var bolagets första sportbil efter SS 100, som slutade att tillverkas 1940. Modellen lanserades på London Motor Show 1948. Bilen slog även hastighetsrekord 1949 när den kom upp i 213 km/h under en demonstration i Belgien.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Bild 4 av 8

    ** Jaguar Saloon från 1946. ** Den här modellen är utvecklad från den klassiska Jaguar-formen som etablerade sig under 30-talet. Under 40-talet lades några designdetaljer till, bland annat inbyggda lysen och mindre hjul. Bilköparna, framförallt britter, älskade den odödliga, men moderniserade, formen. Men smakar det så kostar det. En Saloon kostade runt 12 000 kronor på 40-talet.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Bild 5 av 8

    ** Jaguar Heritage D-type från 1955. **Ingen annan Jaguar-modell vinner mer respekt än den legendariska recingmodellen D-type. Sägs det. Modellen var framtagen specifikt för att ta hem titeln i loppet Le Mans. Den vågformade kroppen togs fram av Malcolm Sayer. Och loppet då? 1954 blev det en snöplig andraplats för jaguaren. Året efter vann den. Sugen på en egen? Utgångspriset på en auktion nyligen låg på 33 miljoner kronor.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: JAGUAR/PRESSARKIV. Bild 1 av 1

    Bild 6 av 8

    Foto: JAGUAR/PRESSARKIV.

    ** Jaguar Heritage XJ13 från 1966. ** Är det här världens vackraste racingbil? Många experter hävdar det, trots att bilen aldrig deltog i något lopp. Den togs fram som en Le Mans-utmanare och har blivit både legendarisk och älskad av bilfantaster över hela världen. Det finns dessutom bara en enda Jaguar XJ13 – och det är denna. The Jaguar Daimler Heritage Trust äger skönheten.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: JAGUAR/PRESSARKIV. Bild 1 av 1

    Bild 7 av 8

    Foto: JAGUAR/PRESSARKIV.

    ** Jaguar Heritage E-type från 1961. ** Förknippar du namnet E-type med skränig eurodisco från 90-talet? Tänk om. Faktum är att namnet ursprungligen är en jaguarmodell från 60-talet. Racingbilen utvecklades utifrån succén D-type som vann Le Mans tre gånger i slutet av 50-talet. Utseendet har blivit ikoniskt och modellen blev snabbt en symbol av hela 1960-talet. Kombinationen av prestanda och pris gjorde att den blev en stor framgång, särskilt i USA. Såväl samlare som kändisar och kungligheter sågs swisha fram längs vägarna i E-type.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Bild 8 av 8

    ** Jaguar Heritage 420 från 1967. ** Den här jaguaren lanserades tillsammans med sin motsvarighet Daimler Sovereign på motormässan i London 1966. Den utvecklades från S-modellen och beskrevs som ”den ultimata sport-saloonen”. Interiören skiljer sig lite från sin föregångare. Av säkerhetsskäl byttes nämligen trädetaljerna från S-modellen ut mot konstlädret Rexine.

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X