Annons

Bo Gustavsson:Mytisk kärlek i fascismens Florens

Liksom Beatrice var Dantes paradisiska beledsagare kom Clizia att stå för ljuset i Eugenio Montales dikter om 30-talets fascistiska inferno. En ny bok redogör för den italienske Nobelpristagarens relation till ­Clizias verkliga förebild, den amerikanska författaren Irma Brandeis.

Under strecket
Publicerad

Eugenio Montale (1896–1981) och Irma Brandeis (1905–1990).

Bild 1 av 1

Eugenio Montale (1896–1981) och Irma Brandeis (1905–1990).

Bild 1 av 1
Eugenio Montale (1896–1981) och Irma Brandeis (1905–1990).
Eugenio Montale (1896–1981) och Irma Brandeis (1905–1990).

Det fascistiska Florens och kärleken till en kvinna fick avgörande betydelse för den italienske poeten ­Eugenio Montales författarskap. På 1930-talet bodde han i Florens där han träffade amerikanskan Irma Brandeis. De inledde ett förhållande som resulterade i diktsamlingarna ”Le occasioni” (Tillfällena) och ”La bufera e altro” (Stormen och annat), den diktning förutom debutboken ”Ossi di seppia” (Bläckfiskskal) som Montale fick Nobelpriset för 1975. I boken ”Eugenio Montale, the Fascist storm, and the Jewish sunflower” (University of Toronto Press) redogör David Michael Hertz för Montales relation till Irma Brandeis och tiden i Florens på 30-talet.

Annons
Annons
Annons