X
Annons
X

Per I Gedin: Myten om den välvilliga funktionalismen

Arkitekterna bakom funkismanifestet ”Acceptera”: Sven Markelius, Uno Åhrén, Gunnar Asplund, Eskil Sundahl, Wolter Gahn och Gregor Paulsson.
Arkitekterna bakom funkismanifestet ”Acceptera”: Sven Markelius, Uno Åhrén, Gunnar Asplund, Eskil Sundahl, Wolter Gahn och Gregor Paulsson. Foto: Albert Bonniers Förlag

Stockholmsutställningen 1930 anses allmänt stå för modernismens genombrott i Sverige. Den kom i rätt ögonblick. Sverige befann sig mitt i utvecklingen från ett av Europas fattigaste länder till det rikaste. 1928 hade Per Albin Hansson lanserat ”Folkhemmet”, som en ­begynnelse för det som skulle bli välfärdssamhället. Den största utmaningen var att bygga bostäder för de mindre bemedlade, som ofta bodde i undermåliga lägenheter, med torrdass och råttor på gården. 

Arkitekterna bakom funkismanifestet ”Acceptera”: Sven Markelius, Uno Åhrén, Gunnar Asplund, Eskil Sundahl, Wolter Gahn och Gregor Paulsson.

Foto: Albert Bonniers Förlag Bild 1 av 2

Herr Medelson på Stockholmsutställningen 1930.

Foto: Albert Bonniers Förlag Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X