X
Annons
X
Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars
Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars

Myt om inlärning har spridits över världen

Föredrar du bilder, text eller att lyssna när du ska ta till dig ny information? Idén om att det finns olika ”inlärningsstilar” har fått stor spridning över hela världen – inte minst bland lärare. Men forskarna kan inte hitta något som helst stöd för den populära teorin.

Publicerad

I början av 90-talet bestämde sig nyzeeländaren Neil Fleming för att gå till botten med något som hade förbryllat honom när han besökte klassrum i sitt jobb som skolinspektör. Under de sammanlagt 9 000 olika lektioner han observerat hade han märkt att bara vissa lärare lyckades nå alla sina elever. Vad gjorde de annorlunda än de som inte lyckades?

Neil Fleming började titta närmare på hur olika människor vill få information presenterad för sig. När du till exempel ber om en vägbeskrivning, föredrar du att någon berättar vart du ska gå eller att de ritar upp en karta?

Audio-visuell inlärning: 9-åring med hörlurar. Enligt Daniel Willingham har människor olika förmågor, inte stilar. Vissa människor läser bättre än andra, vissa hör sämre än andra.

Foto: Imago/IBL Bild 1 av 2

Människor borde sluta att se sig själva som visuella eller verbala, anser Daniel Willingham: ”Det är inte så att något fruktansvärt kommer att hända dig om du köper teorin om inlärningsstilar, men det finns inga fördelar med det heller”.

Foto: Lolostock/IBL Bild 2 av 2