Mycket vunnet om cykeln prioriteras

Cyklisterna trampar på en bro från Slussen till Centralen. Kungsgatan mellan Sveavägen och Stureplan är avstängd för privatbilism. Överallt finns p-hus för cyklar. SvD lät trafikplanerare skissa på hur Stockholm kan bli en radikalt bättre cykelstad. Här är några av deras förslag.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
SvD lät trafikplanerare skissa på hur Stockholm kan bli en radikalt bättre cykelstad.

SvD lät trafikplanerare skissa på hur Stockholm kan bli en radikalt bättre cykelstad.

Foto: MALIN HOELSTAD.
Annons

Med ett bestämt, rött streck ritar Sverker Hanson en ny förbindelse som skulle få många av Stockholms cyklister att jubla. Sträckan mellan Slussen och Centralstationen är ett av Sveriges mest utnyttjade cykelstråk. Men här har cyklisterna i dag en usel trafikmiljö, med snåla ytor, tvära kurvor och oväntade hinder.

– Här skulle man kunna skapa ett genare stråk, säger Sverker Hanson och visar med pennan hur dagens krängande cykelstråk kan ersättas med en rakare resväg.

Annons
Annons
Annons