Annons
X
Annons
X

Mycket talar för en nedläggning

Saabs akuta blödande och sinande kassa gjorde tiden för knapp för Koenigsegg. GM kan behålla Saab tillsammans med Opel - men mycket talar för en nedläggning.

Foto: SCANPIX ARKIV

Tidigare artiklar

Så nära en svensk drömlösning - men ändå så långt ifrån. Tungfotad byråkrati inom EU och på Riksgälden kunde inte springa lika snabbt som Saab blödde. Det fällde av allt att döma en svensk drömaffär för entreprenören Christian von Koenigsegg.

GM kan också bakom kulisserna ha lagt krokben för Koenigsegg för att inte tappa teknik till Kina genom Beijing Auto (BAIC) som skulle köpa in sig i Koeningsegg.

Uppförsbacken att få Saab på fötter blev allt brantare och längre under senhösten: Försäljningen fortsatte att gå ner mellan 60 och 70 procent samtidigt som konkurrenterna hämtade igen. Nu kunde beskedet från EU-kommissionen om det viktiga EIB-lånet på 4,3 miljarder kronor dröja till mitten av januari - samtidigt som GM:s kassakran skulle dras åt vid årsskiftet.

Annons
X

På tisdag ska GM:s styrelse och vd Fritz Henderson besluta om Saabs öde och de har i huvudsak tre alternativ att ta ställning till.

  1. Saab läggs ned.

Det är ett högst troligt alternativ. Det kostar mycket pengar att lägga ner Saab och GM måste balansera det mot vad det kostar att driva det vidare - eller driva det ytterligare ett halvår för att sälja det. Med tanke på Saabs stora försäljningstapp under senhösten, den snabbt sinande kassan och den uppförsbacke det innebär är risken för nedläggning nu överhängande.

  1. Saab behålls inom GM och införlivas med Opel.

Tekniskt och varumärkesmässigt är detta en bra lösning för Saab som delar mycket teknik med Opel. Saab skulle kunna ha en given plats som ett lite lyxigare märke ovanför Opel i Europa. Men flera saker talar emot.

För det första har det utan större framgång provats förut. Och vi måste komma ihåg att GM på ett tidigt stadium ville bli av med det starkt förlustbringande Saab medan man ville behålla Opel eftersom viktig GM-forskning - även för USA-bilarna - finns i tyska Rüsselsheim.

När GM:s kris exploderade i våras tvingades GM mot sin egen vilja sätta ut Opel till försäljning. Men för en knapp månad sedan, när en affär med underleverantörsjätten Magna nästan var klar, beslöt GM att behålla märket.

GM ägs nu till 65 procent av amerikanska staten. Och president Obama skulle få mycket svårt att förklara för sina väljare att GM ska behålla och åter satsa miljarder dollar på ett bilmärke i Sverige som nästan aldrig gått med vinst. Speciellt som han med andra handen nyligen lagt ned ett USA-bilmärket Pontiac. Till på köpet ogillar amerikaner generellt ”tax spending”.

Men även om GM skulle behålla Saab som en pendang till Opel har GM just nu stor överproduktion i Europa. Det innebär att Trollhättefabriken ingalunda är räddad.

  1. Hitta ny köpare.

Att i detta skede hitta ny köpare samtidigt som Saabs uppförsbacke blivit brant som en slalombacke är inte troligt.

Av uttalandena i går afton kan man läsa mellan raderna att Christian von Koenigsegg fortfarande har en liten dörr öppen - att detta besked är förhandlingstaktik för att snabba på EU-processen, men det måste ändå anses som alltför osannolikt.

Annons
Annons
X
Foto: SCANPIX ARKIV Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X