Jonas Fröberg:Mycket står på spel för Volkswagen efter fusket

Jonas Fröberg

Biltidningen Teknikens Värld lät labb-testa 10 av Volkswagen-koncernens åtgärdade fusk­bilar: I de flesta fall blev bilarna slöare och drog mer bränsle. Hur VW ska krångla sig ur detta är en gåta.

Under strecket
Publicerad
Michel Euler/AP
Foto: Michel Euler/AP
Annons

Det är mycket som står på spel för Volkswagen som fuskade med utsläppen av den farliga gasen kväveoxid på 11 miljoner bilar runtom i världen.

VW:s kanske allra jobbigaste mardröm är att det är ytterst svårt att åtgärda själva grund­problemet, alltså att sänka kväveoxidutsläppet. Det finns, för­enklat, tre kommunicerande kärl som samverkar: Kväveoxid­utsläpp, bränsleförbrukning och upplevd kraft i motorn. Nu sänker VW alltså kväveoxidutsläppen i en ”åtgärd”. VW säger att det ska gå utan att de ­andra kärlen påverkas negativt.

Annons
Annons
Annons