X
Annons
X
Recension

Rachel Whiteread Mycket sevärt förvaltande av det minimalistiska arvet

Rachel Whitereads unika konstnärskap använder sig av material som gips, betong och gummi för att gjuta av vardagsföremål. Johan Deurell besöker en stor och sevärd utställning i London.

Rachel Whitereads verk ”Untitled (One Hundred Spaces)” från 1995 består av plastformer gjutna av det tomma utrymme som stolar har mellan sitsen, benen och golvet. Foto: Andrew Dunkley/Tate

Etthundra halvtransparanta, kulörta kuber i harts välkomnar besökare till Tate Britain. De är gjutningar av luftrummet mellan de fyra benen och sätet på olika stolar. När eftermiddagssolen letar sig in till museets neoklassicistiska skulpturhall, påminner kuberna om vingummin som ställts upp i en formation. Konstnären heter Rachel Whiteread.

Den retrospektiva utställningen på Tate Britain sträcker sig över tre decennier, men tar avstamp i det ögonblick då Rachel Whiteread blev allmänt känd – år 1993 med skulpturen "House" i östra London. Då några viktorianska byggnader som överlevt blitzkriget skulle rivas fick konstnären möjligheten att avgjuta ett helt hus. Luften där människor en gång levt sina liv blev ett monument. Fotografier, skisser och anteckningar ger en inblick i processen och resultatet, medan nyhetsklipp och rubriker påminner om tabloidpressens hatkampanjer. Betongskulpturen stod i 80 dagar och renderade henne Turnerpriset. Idag är det lätt att sörja att verket är borta, samtidigt som det är en del av dess storhet.

Rachel Whitereads verk ”Untitled (One Hundred Spaces)” från 1995 består av plastformer gjutna av det tomma utrymme som stolar har mellan sitsen, benen och golvet.

Foto: Andrew Dunkley/Tate Bild 1 av 4

Rachel Whitereads ”House” från 1993 var en avgjutning, avsedd att stå i 80 dagar, av en del av den viktorianska bebyggelsen på 193 Grove Road i London efter att denna rivits. Konstverket belönades med Turnerpriset.

Foto: Tate Bild 2 av 4

Rachel Whiteread, ”Untitled (pink torso)”, 1995, rosa dentalgips.

Foto: Tate Bild 3 av 4

Rachel Whiteread, ”Line up”, 2007, gips, pigment, harts, trä och metall.

Foto: Tate Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X