Mustig satsning på Kina

Under strecket
Publicerad
Annons

– Jag tycker om julmust och det gör mina vänner och bekanta i Kina också där vi testat drycken, säger Belinda Scott, själv kinesiska men bosatt sedan många år i Sverige och en av delägarna i företaget.
Julmusten skall tillverkas av kinesiska bryggerier medan Sweki sköter själva försäljningen i två-tre provinser. Julmusten skall marknadsföras som en svensk dryck och man skall använda sig av extrakt från klassiska svenska AB Roberts. Just nu håller man på att ta fram ett varumärke men eftersom allt inte är riktigt klart är hon något förtegen om lanseringen, konkurrenter kan ju hinna före. Tanken är ändå att komma i gång till våren eller sommaren.

I Sverige säljs musten under påsk och jul. Men i Kina handlar det om försäljning året runt. Slår det hela väl ut kan det bli flera nya jobb för Sweki, som sysslar med import av livsmedel och har två anställda. I Sverige har projektet backats upp av Sida och Nutek.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons