Analys

Erika Hallhagen:Musikfestivalen är långt ifrån död

Erika Hallhagen

Det har talats om festivaldöd. Om lata besökare som inte orkar tälta längre. Stämmer det? SvD:s Erika Hallhagen reder ut hur det egentligen är ställt med den svenska musikfestivalen.

Under strecket
Publicerad
Musikfestivalen Dans dakar lockade många till Stockholms universitet.

Musikfestivalen Dans dakar lockade många till Stockholms universitet.

Foto: ANGELICA ZANDER
Annons

1 Lever liket? Ja. Först föll Hultsfredsfestivalen. Sedan Arvika. Kort därefter stod det klart att 2010 års popkulturella nyord var: festivaldöden. Gärna i versaler.

I själva verket är ryktet om festivalens död betydligt överdrivet. Festivaler har kommit och gått allt sedan folk började ta med sig sina gitarrer till Gärdet eller sina fioler till valfri buske. Dalarocken, Lollipop/Fanclub, Kalas, Rocktåget och Vattenfestivalen är mer eller mindre lyckade koncept vilkas saga sedan länge är all. Man kan hävda att alla inte har störtdykt likt Hultsfred, å andra sidan har få återuppstått ifrån de döda som den småländska festivalen. Förra året gick det trevande för de nya ägarna, det tyska bokningsbolaget FKP Scorpio – endast 10 000 besökare drog vilsna omkring och försökte vänja sig vid att Teaterladan numera heter ”White stage”, Hawaii – ”Blue stage” och så vidare färgpaletten ut. I år har man bättre, om än redigt nostalgiska, bokningar och siktar på det dubbla. Därmed närmar man sig glansdagarnas 30 000.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons