Musiken glittrar i dystopisk Wagner
Dirigenten Evan Rogister är den verklige trollkarlen i Göteborgsoperans DDR-dystopiska ”Valkyrian”. Han får orkestern att skapa musikaliska regnbågar av hopp i Wagners makalösa musik.
Klimatnödläget hänger som ett av Wotans stormmoln över Göteborgsoperans gestaltning av Wagners profetiska Ring, tydligare vid årets premiär än i ”Rhenguldet”. För frågan är: vem begår det värsta brottet, den som älskar och åtrår sitt syskon, den som trotsar sin far eller den som mördar sitt barn? Konflikterna i Wagners episka släktdrama ”Valkyrian” är förstås existentiella. För tänk om det inte bara handlar om ett gyllene barn – utan om hela generationers framtid som äventyras av giriga gudar?
Regissören Stephen Langridge och hans team deklarerade tidigt avsikten att göra uppsättningen klimatneutral och samtidigt gestalta den hyperaktuella tematiken i Wagners allkonstverk. Därför är det frustrerande att konstatera att den musikaliska tolkningen bygger glittrande regnbågar, medan den sceniska gestaltningen förblir torftig och stum.