Annons

SkapelsenMusiken ångar i kysk skapelseberättelse

”Skapelsen” av Haydn med Susanna Stern och ensemblen.
”Skapelsen” av Haydn med Susanna Stern och ensemblen. Foto: Mats Bäcker

Äkta vigsel på scen och smärtsamma erfarenheter av kärlek får publiken ta del av i Folkoperans uppsättning av Haydns ”Skapelsen”. Musiken är behållningen, konstaterar Bo Löfvendahl.

Publicerad

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Så börjar både Första Mosebok och Joseph Haydns oratorium ”Skapelsen”. Men någon orm finns inte i Haydns paradis: verket strålar av ljus och både börjar och slutar med lovprisningar till Herren.

När ”Skapelsen” nu framförs på Folkoperan bryter man mot en av husets heliga principer. Allt sjungs denna gång på originalspråk, alltså tyska, medan ofullständig svensk text projiceras i bakgrunden. Talade repliker framförs växelvis på svenska och engelska. Haydns underbara inledningsackord avbryts efter några sekunder när några skådespelare från videoduken berättar vilket vackert stycke ”Skapelsen” är. Ganska störande.

Samuel Fröler är en av tre skådespelare i uppsättningen, som är ett samarbete mellan Folkoperan och Kulturhuset Stadsteatern.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons