X
Annons
X
Recension

La traviata Musikalisk kraft när dödsmärkt kurtisan lever ut

Döden är närvarande i Malmöoperans franska "La traviata". Fest, droger, sex – och en intensiv Violetta. Regissören Olivier Py gör en fantastisk iscensättning där dirigenten Rafael Payares ledning skapar en musikaliskt högklassig uppsättning.

Patricia Petibon gör en underbart intensiv Violetta i ”La traviata”. Foto: Malin Arnesson
Läs mer om Scenhösten 2018

Violetta ska dö, det hörs redan i ouvertyrens första darrande toner. I Malmö står också döden själv på scenen, glidande som en skugga bakom Violetta. Döden är en barbröstad dansare med vitmålad kraniemask som håller fram en spegel och ett blodrött läppstift. Inför sista aktens dödsscen ger han henne en trasa så att hon kan torka bort sminket, innan hon försvinner in i det stora mörkret.

Allt går i cirklar i Olivier Pys fantastiska iscensättning av "La traviata" på vårt sydligaste och mest europeiska operahus: en spännande fransk stjärnkonstellation med stjärnsopranen Patricia Petibon i titelrollen och Py som regissör. Petibon har mest gjort sig bemärkt som skicklig uttolkare av barockmusik men också roller som Olympia och Lulu. För 15 år sedan slog hon igenom med debutskivan "French touch", full av spiksäkra höjdtoner i virtuosa franska sopranarior.

Patricia Petibon gör en underbart intensiv Violetta i ”La traviata”.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 3

Dansare från Tivoli Ballet i ”La traviata”.

Foto: Malin Arnesson Bild 2 av 3

Gastone de Letorieres (Tobias Westman), Markis d’Obigny (Eric Roos), Baron Douphol (Jakob Högström) och Flora Bervoix (Emma Lyrén).

Foto: Malin Arnesson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X