Annons

För dig ska musiken bara vara ett smycke. Berättelsen om Fanny MendelssohnWitt-Brattström: ”Fuck him – han undanhöll ett geni”

Fanny Mendelssohn med hennes bror Felix. Fuck him, säger Ebba Witt-Brattström.
Fanny Mendelssohn med hennes bror Felix. Fuck him, säger Ebba Witt-Brattström. Foto: Bettmann och Staffan Löwstedt

Hon var ingen hund – även om kvinnliga kompositörer avfärdats så i det förflutna. Ebba Witt-Brattström läser berättelsen om Fanny Mendelssohn och bubblar av ilska över hur hon och 6 000 andra kvinnliga tonsättare skuffats undan ur musikhistorien.

Under strecket
Publicerad

På Felix Mendelssohns 15-årsdag 1824 välkomnades han högtidligen in till mästarkompositörernas brödraskap (Bach, Mozart, Haydn). Bredvid stod, tyst, hans tre år äldre, minst lika begåvade syster Fanny. Syskonen hade växt upp som oskiljaktiga musikaliska underbarn, lika slängda i såväl pianospel som i kontrapunkt. Var det nu slut på deras närmast siamesiska musicerande?

Nej, menar Ellinor Skagegård i sin bok om Fanny Mendelssohn, ”För dig ska musiken bara vara ett smycke”. Dock är det försiktigt svarat, eftersom hon förhåller sig till källorna och forskningen, som numera menar att syskonen livet ut förblev varandras inspirationer. Men hur pass mycket? Och vem påverkade den andra mest? Hur ska det tolkas när Felix efter Fannys för tidiga bortgång 1847 skriver till Fannys make: ”Du kan tänka dig hur jag kände – jag, för vilken hon alltid var närvarande, i varje musikstycke”.

Ellinor Skagegård.

Foto: Robert Agius Bild 1 av 2

Fanny Mendelssohn (1805–1847), porträtt av Moritz Daniel Oppenheim från 1842. ( Bilden är beskuren)

Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons