X
Annons
X
Recension

Östersjöfestivalen Musikaliska dystopier ger upplyftande verkan

Östersjöfestivalveckan har i slutheatet programlagt tre musikaliska dystopier. SvD:s Sofia Nyblom är upprymd efter mötet med framtidsskildringar signerade Nordin, Salonen och Šerkšnytė.

Klarinettisten Martin Fröst och dirigenten Esa-Pekka Salonen i Jesper Nordins ”Emerging currents and waves”. Foto: Micke Grönberg

Vi lever i en tid av motstridiga berättelser och striderna står alltmer om olika sätt att skildra vår samtid och framtid. Årets Östersjöfestival utnyttjar musikens visionära kraft för att både lyfta narrativen och lindra chocken som nya insikter kan medföra, med flera anspråksfulla nya verk.

Det hade varit lätt att känna sig tillintetgjord av de kaosvrålande klusterklanger som svävar ovanför bastrummans ödesmättade puls i Jesper Nordins "Emerging currents and waves", specialbeställd för Östersjöfestivalen. Tonsättaren vill fånga ett paradigmskifte, den artificiella intelligensens genombrott: nytt liv, kort och gott.

Klarinettisten Martin Fröst och dirigenten Esa-Pekka Salonen i Jesper Nordins ”Emerging currents and waves”.

Foto: Micke Grönberg Bild 1 av 2

Raminta Serksnyté: ”Songs of sunset and dawn” med Litauens nationalorkester under Giedrè Slekyté.

Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X