X
Annons
X
Recension

Stockholm Early Music Festival Musikalisk tidsmaskin sjuder av fullblodsbarock

Sjuttonde upplagan av Stockholm Early Music Festival öppnar dörren mot en musikhistoriskt utmanande tidsmaskin. SvD:s Sofia Nyblom reser i tiden med Jan Dismas Zelenkas fullblodsbarock, och vinkar adjö till en brittisk madrigalensemble.

Ensemble Plus Ultra under andra kvällen av Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan. Foto: Iman Khayyatan
Läs mer om Musikveckan med SvD

Kulturhistoria är som bekant inte bara kultur utan också historia. Med invigningen av årets upplaga av Stockholm Early Music Festival är det alltså dags att kliva in i tidsmaskinen och slungas mellan olika epokers världsbilder: spanska Maria-hymner, slovakisk folkmusik, italiensk barock från en värld så olik – och ändå märkligt lik – vår egen. I år öppnar man i 1700-talets Böhmen, ett kungarike i periferin av det Habsburgska kejsardömet, i efterdyningarna av 30-åriga krigets religionsstrider.

I Dresden fanns Jan Dismas Zelenka, en strålande begåvad tonsättare med katolsk tro – ibland kallad den tjeckiske Bach – vars musik utnyttjades som verktyg av dåvarande kurfursten för att försöka närma sig det polsk-litauiska riket. Sannerligen ingen dålig propagandamusik Zelenka skrev, åtminstone inte när den presenteras med sådan sprudlande brio som två av Centraleuropas förnämsta ensembler för tidig musik levererade vid festivalinvigningen i tisdags.

Ensemble Plus Ultra under andra kvällen av Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan.

Foto: Iman Khayyatan Bild 1 av 3

Ensemble Inégal och Prags barocksolister under invigningskvällen av Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan.

Foto: Iman Khayyatan Bild 2 av 3

Delar av Ensemble Plus Ultra på Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan.

Foto: Iman Khayyatan Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X