X
Annons
X
Recension

Stockholm Early Music Festival Musikalisk tidsmaskin sjuder av fullblodsbarock

Sjuttonde upplagan av Stockholm Early Music Festival öppnar dörren mot en musikhistoriskt utmanande tidsmaskin. SvD:s Sofia Nyblom reser i tiden med Jan Dismas Zelenkas fullblodsbarock, och vinkar adjö till en brittisk madrigalensemble.

Ensemble Plus Ultra under andra kvällen av Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan. Foto: Iman Khayyatan

Kulturhistoria är som bekant inte bara kultur utan också historia. Med invigningen av årets upplaga av Stockholm Early Music Festival är det alltså dags att kliva in i tidsmaskinen och slungas mellan olika epokers världsbilder: spanska Maria-hymner, slovakisk folkmusik, italiensk barock från en värld så olik – och ändå märkligt lik – vår egen. I år öppnar man i 1700-talets Böhmen, ett kungarike i periferin av det Habsburgska kejsardömet, i efterdyningarna av 30-åriga krigets religionsstrider.

I Dresden fanns Jan Dismas Zelenka, en strålande begåvad tonsättare med katolsk tro – ibland kallad den tjeckiske Bach – vars musik utnyttjades som verktyg av dåvarande kurfursten för att försöka närma sig det polsk-litauiska riket. Sannerligen ingen dålig propagandamusik Zelenka skrev, åtminstone inte när den presenteras med sådan sprudlande brio som två av Centraleuropas förnämsta ensembler för tidig musik levererade vid festivalinvigningen i tisdags.

Ensemble Plus Ultra under andra kvällen av Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan.

Foto: Iman Khayyatan Bild 1 av 3

Ensemble Inégal och Prags barocksolister under invigningskvällen av Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan.

Foto: Iman Khayyatan Bild 2 av 3

Delar av Ensemble Plus Ultra på Stockholm Early Music Festival i Tyska kyrkan.

Foto: Iman Khayyatan Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X