Recension

Hilding RosenbergMusikalisk nydanare i motvind

Av samtiden var han ofta hånad, senare sattes han på en piedestal som den svenska modernismens fader. Per Olov Bromans nyktra introduktion till Hilding Rosenberg är tillgänglig även för läsare som inte tenterat i harmonilära, skriver Thure Stenström.

Under strecket
Publicerad
Annons

Enligt en vanlig åsikt är tonsättaren Hilding Rosenberg den svenska modernismens fader. I decennier har han stått i centrum och på piedestal i alla diskussioner om svensk konstmusik. Närhelst man knäppte på radions P 2 – nå, innan P 2 gick i spillror och förlorade fattningen, förstås! – kunde man få höra musikprofessorn Bo Wallner lovprisa Hilding Rosenberg. Ty om Goethe hade sin Eckermann, så hade Rosenberg sin Bo Wallner.

Ibland blev kuttrasjuandet och vänskapsbetygelserna nästan påfrestande. ”Om fjärde stråkkvartetten sa Hilding till mig…” ”Och då sa jag till Hilding…”. Men visst lärde man sig mycket och framför allt vördnad för allas förebild, den store hantverkaren Hilding Rosenberg.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons