Annons

Musikalisk bragd på mycket trång scen

Katarina Böhm som Wellgunde, Alexandra Büchel som Woglinde och Elisabeth Leyser som Flosshilde i ”Siljansringen – Rhenguldet”, Vattnäs konsertlada.
Katarina Böhm som Wellgunde, Alexandra Büchel som Woglinde och Elisabeth Leyser som Flosshilde i ”Siljansringen – Rhenguldet”, Vattnäs konsertlada. Foto: P-J Jansson

”Rhenguldet” på Vattnäs konsertlada har blivit en musikalisk bragd på en mycket trång scen, enligt SvD:s Bo Löfvendahl.

Publicerad

Siljansringen, det är namnet på sjöarna Siljan och Orsasjön samt ett stort område däromkring, som skapades av ett enormt meteoritnedslag för mer än 300 miljoner år sedan. Denna ringformade, geologiska formation bildar själva hjärtat i Dalarna, och i kanten av denna ring, med utsikt över Orsasjön, ligger Vattnäs konsertlada. Där spelas i sommar ”Rhenguldet”, första delen av Wagners ”Nibelungens ring”. Här låter man den urtida rymdkollisionen bli en sorts geologisk utgångspunkt för Wagners berättelse om begäret efter makt.

Vattnäs konsertlada, det är makarna Anna Larssons och Göran Eliassons konserthus, ett ambitiöst projekt med inriktning på nyskrivna operor. Utom just i år, när ett beställningsverk som inte blev klart i tid fått ge plats för ”Rhenguldet” i stället. Det kan man kalla en utmaning. Samma par gjorde också för några år sedan en flott produktion på Dalhalla, men det är stor skillnad på den jättelika utomhusscenen i ett gammalt kalkbrott och konsertladans smäckra träbyggnad som påminner om ett litet missionshus.

Annons
Annons
Annons
Annons